ERHAN BENER’İN OYUNCU ROMANINDA PERSONA VE PARABASİS
(PERSONA AND PARABASIS IN ERHAN BENER'S NOVEL OF OYUNCU )

Yazar : Tuncay Bolat    
Türü :
Baskı Yılı : 2016
Sayı : 15
Sayfa : 42-60
    


Özet
Erhan Bener, romanlarında bireyin iç dünyasına odaklanır. Romanları yoğun bir toplumsal ve siyasî muhteva barındırdığında bile o, bu muhtevayı bireyin penceresinden anlatır. Bener’in oyun oynama/rol yapma davranışını sorunsallaştırdığı Oyuncu adlı romanı, başkarakteri başarılı bir avukat ve iyi bir romancı olan Kerim Turgut’un hayatını konu alır. Bu yönüyle bir sanatçı romanı olan Oyuncu’da, sanatçının kişiliğine ve yaratım sürecine dair pek çok ipucu bulunur. Roman içinde roman yazma tekniği ile kaleme alınan eserde, insanların hem zorunlu olarak belli toplumsal rolleri oynayışları hem de bu oyunun ifşa edilişi bir arada sunulmuştur. Bu çalışmada, hayatın bir oyun sahnesi olduğu tezini ortaya atan Oyuncu romanında karakterlerin rol yapma/oyun oynama davranışları, Jung’un ‘persona’ arketipinden; oyunun ifşa ediliş süreci ise Antik komedyanın bir bölümü olan ‘parabasis’ten hareketle çözümlenmeye çalışılmıştır.

Anahtar Kelimeler
Erhan Bener, Oyuncu, oyun, persona, parabasis.

Abstract
In his novels, Erhan Baner focuses the inner world of individuals. Even his novels including intense societal and politic content, while he chooses to tell his story from an individual angle. The novel of Oyuncu, in which Bener is problematising role playing/acting is about the life of Kerim Turgut, the main character, who is a successful lawyer and a good novelist. As an artist novel, plenty of cues can be found about his artist personality and creation process in this piece of art. Written with novel within novel technique, in Oyuncu, a marvelous mixture of people's role playing of certain societal roles and divulgation of this play is presented fabulously. In this assay we aimed to discover the role playing/acting behaviors of the characters in Oyuncu, which propound the thesis of life is a play stage, from Jung’s ‘persona’ archetype perspective; and also divulgation of the play process is analyzed from a perspective of the ‘parabisis’, an antique comedy part.

Keywords
Erhan Bener, Oyuncu, play, persona, parabasis.