ŞİİRİN EYLEYENLERİ: GÜÇSÜZLÜK VE YENİLGİ
(THE ACTION MOMENTS OF POETRY: WEAKNESS AND DEFEAT
)
Yazar
|
:
Hayrettin Orhanoğlu
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2014
|
Sayı |
:
11
|
Sayfa |
:
125-140
|
|
Özet
Romanda ve hikâyede olduğu gibi şiirde de şairden ayrı kurmaca bir özneden söz edebiliriz. Bu şiirsel özne, bulunduğu sosyal ve psikolojik konumu sebebiyle sanatçıya diğer türlerden daha yakın durur. Şiir türünde bu konuyla ilgili spekülatif yaklaşımlar bulunmakla birlikte galat-ı meşhur olarak okuyucuların gözünde genellikle şairle şiirin öznesi bir tutulmaktadır. Çalışmamızda bu özne tasarımı üzerine yoğunlaşılmakla birlikte şairlerin bu özne tasarımlarında tabiat ve insan karşısında güçlü bir duruş sergiler gibi görünmesinin sebepleri söz konusu edilmektedir. Bu da ikinci yanlış algıdır. Bu çalışmada amacımız bu öznenin düşünsel ve sanatsal açıdan konumunu araştırmak ve özellikle 1950 sonrası Türk şiirinde bu öznenin izlerini araştırmaktır.
Anahtar Kelimeler
Şiir, şair, lirik özne, modernleşme, dönüşlülük.
Abstract
As same as for the novel and the story, we can say that there is a fictional subject in poem who is different from the poet. This poetic subject stays close to the artist more than other kind of literary works, because of its social and psychological place. For poetry, there are some speculative approaches about this matter; although, as a common mistake, the poet is usually assumed the subject of the poem. In our study, we are going to examine this kind of subject design. There is the second wrong perception that the poets look like standing strong towards nature and human. Our purpose of this study is to research this subject’s place from conceptional and artistic point of view and to find and examine the traces of this subject after 1950’s.
Keywords
Poetry, poet, lyrical subject, modernization, reflexivity.