Abstract


MÜRSEL GÜNDOĞDU’NUN “KALBİN ŞEHRİNDE” ROMANININ JOSEPH CAMPBELL’IN MONOMİT KURAMI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Özet Mürsel Gündoğdu'nun "Kalbin Şehrinde" romanı, Joseph Campbell'ın "Monomit" kuramı bağlamında incelenmiştir. Campbell, "Kahramanın Sonsuz Yolculuğu" adlı eserinde, tüm mitlerdeki kahramanların ortak noktalarını açıklayan "Monomit" teorisini sunar. Bu teori, kahramanın yolculuğunu üç temel aşamada açıklar: Yola Çıkış, Erginlenme ve Dönüş. Araştırmanın amacı, "Kalbin Şehrinde" romanındaki başkahraman Gazali'nin bu üç aşamayı ne ölçüde gerçekleştirdiğini belirlemektir. Nitel bir araştırma olan bu çalışma, doküman analizi yöntemiyle yürütülmüştür. Romanın analizi sonucunda, Gazali'nin Campbell'ın "Monomit" kuramına uygun şekilde hareket ettiği büyük ölçüde tespit edilmiştir. Gazali, içsel bir çağrıyla yola çıkmış, ruhsal ve fiziksel sınavlardan geçerek kendini dönüştürmüş ve nihayetinde bilgi ve bilgelikle geri dönmüştür. Bu süreçte, Gazali'nin yaşadığı deneyimler ve içsel yolculuk, Campbell'ın kuramındaki aşamaları doğrular niteliktedir. Gazali'nin yolculuğu, kültürel ve bireysel bir dönüşümü temsil etmektedir. Roman, kahramanın içsel çatışmalarını, manevi arayışını ve sonunda kendini gerçekleştirme sürecini detaylandırmaktadır. Campbell'ın "Monomit" kuramının evrenselliği, Gazali'nin yolculuğunda bir kez daha doğrulanmaktadır. Farklı kültürlerin kahramanlarının benzer aşamalardan geçerek aynı temel döngüyü takip ettikleri görülmektedir. Bu çalışma, kültürel hikâyelerin ortak noktalarının bilimsel bir temele dayandırılabileceğini göstermekte ve edebi analizlerde kullanılabilecek önemli bir model sunmaktadır. Campbell'ın "Monomit" kuramı, edebiyat, sinema ve diğer sanat dallarında kahraman anlatılarının analizinde evrensel bir araç olarak kullanılabilir. Anahtar Kelimeler: Monomit Kuramı, Kalbin Şehrinde, Gazali



Keywords
Monomit Kuramı, Kalbin Şehrinde, Gazali
Kaynakça