Abstract


GERÇEKLE KURGU ARASINDA: İBİŞ’İN RÜYASI’NDA KOMİK-İ ŞEHİR NAŞİT’İN AYAK İZLERİ
Komik-i Şehir Naşit Özcan, II. Meşrutiyet yıllarından 1940’lara uzanan sahne hayatıyla İstanbul’un güldüren yüzü olmuş bir “halk sanatkârı”dır. Bilhassa İbiş tiplemesiyle seyircilerinin gönlünde yer eden Naşit, tulûat tiyatrosunun son temsilcileri arasında yer alması, başarı öyküsü ve sanatkâr bir aileye mensubiyeti bakımından, sahne ardındaki yaşantısıyla da merak edilmiştir. Kendisiyle yapılan röportajlar, hazırlanan biyografiler ve tiyatro oyunları, bu merakın sonucunda ortaya çıkan ürünlerdir. Tarık Buğra’nın İbiş’in Rüyası adlı romanı da pek çok yönüyle Naşit’ten izler taşıyan kurgusal bir metindir. Romanda, devrinin ünlü bir güldürü ustası olan Nahit’in çocukluk yıllarındaki tiyatro tutkusu, babasının bu tutkuya tepkisi, İbiş tiplemesinde yaptığı yenilikler, halkın gözündeki haklı şöhreti, tiyatro patronluğu ve aşkları anlatılmıştır. Çalışma ile Naşit, kurgusal dünyadaki Nahit ile karşılaştırılacak, gerçek ile kurgu arasındaki kırılma noktaları tespit edilecektir.

Keywords
Tarık Buğra, İbiş’in Rüyası, Roman, Naşit Özcan, Biyografi, Kurgu
Kaynakça