Değerli okuyucular,
Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 31. sayısıyla karşınızdadır. Bu sayıda on makale ve iki kitap tanıtım yazısı yer almaktadır. Sayıda Ahmet Hamdi Tanpınar’ın eserlerini konu alan üç makaleyle bir kitap tanıtma yazısının toplanması güzel bir tesadüf olarak anlam kazanıyor.
İlk makale “Refik Halit Romanlarında Göçmenlerin İstanbullulaş(ama)ması” başlığını taşıyor. Fatih Çakmak tarafından yazılan makalede Refik Halit’in romanlarında göçmenlerin İstanbullulaş(ama)masının izi sürülüyor.
İkinci sırada yer alan makale ise Ömer Sağlam’ın kaleminden çıkan “Tanpınar’ın Mahur Beste Romanında ‘Uzamın Poetikası’: Tavan Arası ve Oda” yazısıdır. Makalede yazar, Mahur Beste romanında mekâna Bachelard’ın Uzamın Poetikası çerçevesinde bir bakış getiriyor.
Berna Uslu Kaya, “Peyami Safa’nın Romanlarından Süngülerin Gölgesi” makalesinde Peyami Safa’nın “romanları, yıkılan bir imparatorluğun ve yaşanan savaşların gölgesindeki drama, Doğu-Batı meselesi olarak kapı aralar. Devrin deruni entelektüel algısıyla ‘biz’ kalma sızısı, bize ait olmayana gösterilen hayranlık ve sonrasındaki yozlaşma, eserlerinin hem fikrî hem de romanın muhtevasında eyleme dönüşen, kurguya yön veren hareket noktasıdır” görüşünden hareket ediyor.
“Türk Edebiyatında Alışılmadık Bir Yöntem: Celâl Sılay’ın Şiirlerinde Sayfa Altı Aforizma Kullanımı” başlıklı makalede Ali Sait Yağar tatarfından “öncelikle Celâl Sılay ve edebî kişiliği hakkında kısaca bilgi verilmiş, akabinde aforizmanın tarihsel gelişimi, Türk edebiyatındaki yeri ve benzer anlatım yollarıyla olan ilgisi üzerinde durulmuştur. Son olarak Celâl Sılay’ın şiirlerinde aforizma formunun kullanımı incelenmiştir.”
“Transgresif Kurguda Beden” makalesiyle Demet Yılmaz, “transgresif kurguyu tanımlama çabasından çok bedenin yıkımın karşısındaki görünümü, sosyal hayattaki konumu, kontrol altındaki durumu, arzulanarak ya da kurgulanarak nesne hâline getirilmesi, dile yansıma biçimleri metin odaklı yaklaşımla ele” almaktadır.
Seda Alabulut, “ ‘Geçmiş Zaman Elbiseleri’ Öyküsünü Simgesel Bir Okuma Denemesi”nde Ahmet Hamdi Tanpınar’ın aynı adlı hikâyesini simgeler üzerinde çözümleme yoluna gidiyor.
Ahmet Duran Arslan, “Kurmacada Tarihi Yeniden Düşünmek: Yeni Tarihselcilik Kuramı Bağlamında İsimle Ateş Arasında” makalesinde Nazan Bekiroğlu’nun İsimle Ateş Arasında romanını merkeze alarak Yeni Tarihselcilik kuramından romana bakış getiriyor. Disiplinler arası bir tavırla edebiyat - tarih arasındaki ilişkiler ağına dikkatini yöneltiyor.
Kubilay Aktulum, “Göstergelerarası Çözümlemeye Giriş: ‘Ekfrasis’ Örneği”nde göstergelerarası bir çözümlemenin yönelimi üzerinde kısaca duruyor, arkasından bir göstergelerarasılık yöntemi olarak ekfrasis kavramını tanımlama ve daha sonra kimi yazarların yolculuk anlatılarında resmin izleri üzerinde duruyor.
“Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Garip Şiiri Hakkında Görüşleri ve Garip Şiirinin Benzerini Yazması Üzerinde Tespitler” adlı makale Cafer Gariper imzasını taşımaktadır. Gariper, önce Tanpınar’ın Garip şiirine eleştirel bakışını, daha sonra Garip şiirine benzer küçük metinler yazmasını metinlerarasılık çerçevesinde konu ediniyor.
Ertuğrul Gazi Derhem, “Muhit Dergisindeki Kadın Hikâyeciler” başlıklı makalesinde 1928-1933 yılları arasında elli beş sayı yayımlanan Muhit dergisindeki kadın yazarları konu ediniyor.
Kudret Savaş ile Emine Nur Bircan, “Edebiyat ve Diğer Güzel Sanatlar: Ahmet Mithat’tan Tanpınar’a” başlığı altında Şerife Çağın’ın aynı adlı kitabını tanıtma yoluna gidiyor.
Dergimizin sayfalarında yerini alan Tuba Kapucu’nun “Cumhuriyetin Yüzüncü Yılına Armağan Edilen Külliyat: Anketler/Soruşturmalar Işığında Türk Edebiyatının İç 100’ü (Tahlil-Metin-Açıklama)” yazısında ise aynı adlı editöryal kitabı tanıtıyor.
Saygılarımızla…
Prof. Dr. Ramazan KORKMAZ