HASAN ALİ TOPTAŞ’IN BENİ KÖR KUYULARDA ROMANINDA BİREYİN ÜÇ HALİ
(THE THREE STATES OF AN INDIVIDUAL IN THE NOVEL OF HASAN ALİ TOPBAŞ CALLED BENİ KÖR KUYULARDA
)
Yazar
|
:
Ulaş Bingöl
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2020
|
Sayı |
:
23
|
Sayfa |
:
197-220
|
|
Özet
Hasan Ali Toptaş son dönem Türk romancıları arasında kaleme aldığı postmodern tarzdaki eserleriyle adından sıkça söz ettirir. Eserlerinde büyülü gerçekliğe, üstkurmacaya, metinlerasılığa başvuran Toptaş’ın 2019’da yayımlanan Beni Kör Kuyularda romanı birçok açıdan postmodern hüviyete sahiptir. Ankara’nın kenar mahallelerinden birinde Güldiyar adındaki kızın gözlerinden yaş yerine taşların düşmesiyle gelişen olayları işleyen roman, insandaki seyretme merakına dikkat çeker. Bireyin sürüklendiği çıkmazda ne tür sıkıntılar çektiğini ve karşılaştığı problemlerin yaşamına nasıl etki ettiğini anlatan romanda bir yandan empati duygusunun yitimine diğer yandan çağımız insanın yüzleşmek zorunda kaldığı sorunlara değinilir. Güldiyar’ın babası Muzaffer, olup bitenler yüzünden kendisini suçlarken yavaş yavaş ruhsal olarak çöker. Güldiyar’ın gözünden taş akmasını bir fırsat olarak görenler baba ile kızı insafsızca sömürürler. Ailesi dağılan Muzaffer, kızını sömürenlere karşı korumaya çalışır fakat kendisi de bir sömürü nesnesine dönüşmekten kurtulamaz. Bu çalışmanın amacı Beni Kör Kuyularda romanında seyir nesnesine dönüşen, sömürülen ve şizofren olan bireyin hallerini ele alıp incelemektir.
Anahtar Kelimeler
Hasan Ali Toptaş, Beni Kör Kuyularda, Roman, Postmodernizm
Abstract
Hasan Ali Toptaş often makes a distinguished name for himself among the last period Turkish novelists with his postmodern novels. In his novel called “Beni Kör Kuyularda” published in 2019, he referred to magical realism, metafiction and it includes postmodern identity in many ways. The novel addressing the events that start with pebbles falling from the eyes of a girl, called Güldiyar living in a suburb of Ankara instead of tears, draws attention to people's watching curiosity. In the novel describing what kind of troubles the individual suffers in a deadlock and how the problems encountered affects her life. The lost sense of empathy and the problems that the people of our age have to face are also addressed. Güldiyar's father Muzaffer slowly collapses spiritually as he blames himself for what happened. Those, who see the stones falling from Güldiyar's eyes an opportunity, ruthlessly exploit the father and daughter. Muzaffer, whose family has fallen apart, tries to protect his daughter against the exploiters, but he himself cannot stop turning into an object of exploitation. The aim of this study is to discuss and examine the states of an individual, who was exploited and schizophrenic, became an object of watching, in the novel Beni Kör Kuyularda.
Keywords
Hasan Ali Toptaş, Beni Kör Kuyularda, Individual, Postmodernism.