Değerli okuyucular,
Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, Prof. Dr. Yunus Balcı’nın editörlüğünde 32. sayısıyla karşınızdadır. Bu sayıda yedi makale, bir tanıtma yer almaktadır.
Mehmet Emin Gündüz, “Mürsel Gündoğdu’nun Kalbin Şehrinde Romanının Joseph Campbell’in Monomit Kuramı Bağlamında İncelenmesi” başlığı altında söz konusu romana monomit çerçevesinde teorik arka plana dayanan yorum getiriyor.
Cafer Şen, “Mehmet Can Doğan’ın Şiirinde Duygu ve Algıların Fenomenolojisi” başlıklı makalesinde “[g]ünümüz şairlerinden Mehmet Can Doğan, Ben Size Çok Geldim şiir kitabında algı, duyum ve duyguların hem fenomenolojisini yapmakta hem de alışılagelen biçimlerini yapısöküme uğratmaktadır” yargısından hareketle adı geçen şiir kitabına fenomelojik bir bakış getirmektedir.
Gulzar Mammadova, “Harold Bloom’un Etkilenme Endişesi Bağlamında Sezai Karakoç, Necip Fazıl Münasebeti” makalesinde Harold Bloom’un Etkilenme Endişesi adlı eserinden hareketle Necip Fazıl-Sezai Karakoç arasındaki ilişkiler ağına, genç şairin kendinden önceki usta şairden etkilenmesi çerçevesinde bakış getiriyor. Daha sonra genç şairin (Karakoç) edebî şahsiyetini bulmak için verdiği mücadeleyi anlatma yoluna gidiyor. Teorik arka plana yaslanan makale, Sezai Karakoç şiirinin Necip Fazıl şiiriyle olan bağını/bağsızlığını konu alması/sunması bakımından dikkate değer bir çalışma olma özelliği taşımaktadır.
“Sesin Fenomenleri: “Kiralık Konak Romanında Hıçkırık ve Kahkaha” makalesinde Şahika Karaca, Mladen Dolar’ın ses üzerine geliştirdiği teoriden yola çıkarak sesin ötekiyle olan ilişkisine, hıçkırık ve kahkahaya, ses çeşitlenmelerine Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Kiralık Konak romanı üzerinden fenomenolojik bir bakış getiriyor.
Cennet Esen’in, “Cahit Zarifoğlu’nun Şehzade Masalları Serisi Tamamlanıyor mu?” makalesinde Cahit Zarifoğlu’nun Küçük Şehzade adıyla kitaplaştırılan serinin dışında Mavera sayfalarında kalan “Kamış Kalem”, “İki Kız Kardeşin Ricası” ve “Küçük Şehzade” anlatıları genel bir bakışla ele alınıyor.
Pınar Dağ Gümüş ile Cafer Gariper’in imzasını taşıyan “İntibah Romanında Eksikliğin Metonimisi Bağlamında Arzu Göstereni ve Öznenin Nesne Seçimi” adlı makalede romanın öznesi Ali Bey’in eksiklik ve arzu karşısındaki durumu, Öteki ile ilişkilenmeleri ve nesne seçimi Lacanyen bakışla inceleniyor.
İlknur Tatar Kırılmış, “Edebî Eserde Oryantalizm ve Self Oryantalizm Kavramlarının Değerlendirilmesine Dair Bir Yaklaşım” makalesinde René Girard’ın Romantik Yalan ve Romansal Hakikat adlı kitabından hareketle Sami Paşazade Sezai’nin Sergüzeşt romanını örnek metin olarak ele alıyor. Yazar, “Osmanlı ve Batılı resim eğitimi almış Celal Bey’in ‘ben’i esir Dilber’in ‘öteki’ konumunun romanda açığa çıkardığı çatışma, süreç olarak oryantalizm kavramlarıyla anlamlı bir ilişki kurarken romanın sonunda bu çerçeve dağılır” yargısına varıyor.
Uzun yıllar yürüttüğü akademik çalışmalarıyla bilinen Sema Uğurcan’ın Biyografik Okumalar: Türk Edebiyatında Eser-Hayat İlişkisi kitabını S. Zülal Menekşe tanıtıyor. 2024’te okurlarıyla buluşan kitabı Menekşe, bölümlerine ve bölümlerde yer alan yazılara göre tanıtma yoluna gidiyor.
Bu kısa değinilerden anlaşılacağı üzere Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları’nın bu sayısında makaleler, teorik arka plana dayanmaktadır. Bu da Türk edebiyatı araştırmacılığı için sevindirici bir durumdur.
Saygılarımızla…
Prof. Dr. Ramazan KORKMAZ