AHMET HÂŞİM KARŞISINDA ORHAN VELİ
(ORHAN VELİ AGAINST AHMET HÂŞİM )

Yazar : Özlem Nemutlu    
Türü :
Baskı Yılı : Ocak - Haziran 2009
Sayı : 1
Sayfa : 45-71
    


Özet
Orhan Veli, Türk şiir tarihinde önemli bir kırılma ve değişme evresi olan Garip şiirinin öncüsü ve en tanınmış şairidir. Şiire Ahmet Hâşim, Yahya Kemal Beyatlı, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ahmet Muhip Dıranas ve Necip Fâzıl Kısakürek gibi şairlerin etkisinde kaldığı örneklerle başlamış; ancak daha sonra geleneğin temsilcisi saydığı isimlerini zikrettiğimiz şairlerden farklı bir sanat anlayışı doğrultusunda yepyeni, “garip” addedilecek eserler kaleme almıştır. Sözkonusu eserlerini yazar- ken de kanaatimizce bütün gelenekle hesaplaşmakla birlikte en çok Ahmet Hâşim’in şiir anlayışını göz önünde bulundurmuştur. Bir bakıma onun şiirine Ahmet Hâşim’in şiiriyle hesaplaşmanın ürünü olarak da bakılabilir. Bu bağlamda “The Influence of Anxiety” adlı kitabında Harold Bloom’un da kullandığı terimlerden yola çıkarak söyleyecek olursak, öncü şair-selefi Ahmet Hâşim’in etkisinde şiire başla- mış; fakat kendi kimliğini ispat edebilmek adına onu reddetmiş, yepyeni bir şiir örneği vermiştir. Bununla birlikte halef şair olarak selefinin izlerinin zaman zaman ortaya çıkmasına engel olamamıştır.

Anahtar Kelimeler
Selef şair, halef şair, gelenek, ret, kimlik.

Abstract
rhan Veli Kanık is the Pioneer and the most important poet of the new era called First Modern or Bizzare Poetry (Garip Şiiri) reflecting an important refracting and changing in the history of Turkish poetry. He started writing his early poems under the influence of modern poets such as Yahya Kemal Beyatlı, Ahmet Hâşim, Ahmet Muhip Dranas, Ahmet Hamdi Tanpınar and Necip Fazıl Kısakürek, but later he changed his ide- a and understanding of art and poetry of those poets whom he considered as the representative of the tardition (classical poetry). The pomes written by Kanık was called “garip” (bizzare) during that time by other poets. In our opinion, while he was writing his new peoms rejecting the old or classic poems of Yahya Kemal and others, he took into conside- ration Ahmet Hâşim’s understanding of poetry. In a way, we can consider Orhan Veli’s poems as the result or product of the reckoning with Ahmet Hâşim’s poems. In this context, Harold Blooms’ concepts taking place in “The Influence of Anxiety” can be used for the explanation of Orhan Veli’s place against Hâşim. When we apply Blooms’s terminology into Orhan Veli’s poems, we can see that Orhan Veli started writing poetry under the influnece of his Pioneer/ initiator poet Ahmet Hâşim, but later in order for him to proove his identity and personality in Turkish poetry, he rejected his initiator, Hâşim and his understandingi of poetry, and brought about new and original poetry samples. Together with this rejectoin, he as a follower poet, was not able to escape the emanation of the influence of his Pioneer/initiator poet Hâşim from time to time.

Keywords
Precursor poet, later poet, tradition, rejection, identity.