A’MÂK-I HAYÂL’DEKİ “KARŞITLIKLAR” ÜZERİNE BİR İNCELEME
(A’MÂK I HAYÂL IN “OPPOSİTİONS” AN INVESTIGATION )

Yazar : Emir Ali Çevirme    
Türü :
Baskı Yılı : 2015
Sayı : 14
Sayfa : 225-254
    


Özet
Şehbenderzâde Filibeli Ahmet Hilmi’nin A’mâk-ı Hayâl adlı eseri Türk edebiyatında sıra dışı bir konumda bulunmaktadır. Gerek kahramanının iç dünyasını/psikolojik yapısını tümüyle verme çabasının getirdiği teknik yapı, gerekse de dünya çapında çok farklı topluluklara ait olan kültürleri, dinî akımları, felsefeleri yansıtması, ve onların “fenomen” düzeyindeki önemli kişilikleriyle – özellikle 1910’lu yıllarda- bunu ortaya koyması anılan sıra dışılığı pekiştirmektedir. Bu makalede, eserdeki karşıtlıklar incelenmektedir. İncelenen karşıtlıkların kapsamı; eserin yapısı, tematik özelliği, kişi bazında karşıtlık, kültürler ve onların temsilcilerinin temsil ettiği karşıtlık, zamansal karşıtlık vb. şeklindedir. Genel olarak üç bölümde ve bu üç bölümün içindeki alt başlıklarda, başlıkların ve anlatılan konunun tematik yapısına göre karşıtlıklar açıklanırken farklı disiplinler kullanılmıştır. Ayrıca, karşıtlıkların psikolojik düzlemdeki etkisine değinilmiş, başkişinin özellikle rüyaları üzerinde durulmuş ve anılan karşıtlıklar; Tasavvuf, Hıristiyan mistisizmi, Hint ve Çin kültürlerinin yanı sıra bazı felsefî ekollerin ilgili yönleriyle irdelenmiş ve anılan etkenlere ait özellikler, terimler yeri geldikçe açıklanmıştır.

Anahtar Kelimeler
Karşıtlık, Zıtlık, Tasavvuf, Vahdet-i Vücût, Tecellî, Rüya, Ruh.

Abstract
Şehbenderzâde Filibeli Ahmet Hilmi A’mâk-i Hayâl are in a position to exceptional work of Turkish literature. Both the hero’s inner world / psychological structure of the continuous efforts to bring all the technical structure, as well as the communities around the world with very different cultures, religious movements, philosophies to reflect, and their “phenomenon” in the level of personalities - especially in the 1910s has revealed that the said- well as reinforce informality. This article examines contradictions in the work. Examined the scope of contrasts, of the work structure, thematic feature of the contrast on the basis of people, cultures and their representatives to represent the contrast, temporal contrast, and so on shape. In general, these three sections and three sections in the sub-headings, titles, and is described in the thematic structure of the subject, explaining contradictions in different disciplines are used. In addition, the effect of contrasts psychological plane is mentioned, and referred to the pressure of contradictions, especially focused on dreams, Sufism, Christian mysticism, Indian and Chinese cultures as well as some aspects of the philosophical scholls were examined and referred to the specifications of factors, the terms are described in places.

Keywords
Contrast, Contrast, Sufism, Unity of the Body, Manifested, Dream, Spirit.